Dobór paneli do ogrzewania podłogowego

Ogrzewanie podłogowe montowane jest w coraz większej liczbie domów. To wygodna, estetyczna i wydajna alternatywa dla grzejników, czyli tradycyjnego sposobu ogrzewania przestrzeni. Aby jednak ogrzewanie podłogowe działało dobrze, konieczne jest również jego właściwe wykończenie, w tym dobranie odpowiedniej podłogi.

Przede wszystkim podłoga pod ogrzewanie podłogowe powinna charakteryzować się niskim oporem cieplnym – to oznacza, że powinna ona przepuszczać ciepło wytwarzane przez instalację podłogową, aby dostało się ono do pomieszczeń. Stosowanie materiałów o wysokim oporze cieplnym spowoduje, że ogrzewanie podłogowe będzie nieefektywne.

 

fotel bujany na panelach

 

Zazwyczaj można spotkać się z przekonaniem, że do ogrzewania podłogowego nadają się płytki ceramiczne. Rzeczywiście, to bardzo dobry wybór, ponieważ wyróżniają się niskim oporem cieplnym – sprawdzą się w kuchni, na korytarzu oraz w łazience. Nie każdy jednak chce mieć salon czy sypialnię wykończoną płytkami. W takim przypadku warto pomyśleć o wybraniu paneli podłogowych. Jakie z nich będą najlepsze?

Zasadniczo panele laminowane wszystkich typów nadają się do ogrzewania podłogowego. Wysoka temperatura nie powoduje ich wypaczenia, a ich niski opór cieplny sprawia, że dobrze współpracują z instalacją. Z kolei jeżeli interesują cię panele warstwowe drewniane, w takim przypadku najlepiej zdecydować się na modele o wysokim współczynniku przewodzenia ciepła oraz niskim współczynniku skurczu – to znaczy, że nie będą one narażone na uszkodzenia. Niestety, drewno lite nie jest zbyt dobrym pomysłem, ale jeżeli chce się je wykorzystać, wtedy jego warstwa powinna być naprawdę cienka. Należy pamiętać także o tym, że przy układaniu podłogi z paneli wybierać do nich odpowiednie akcesoria przeznaczone do ogrzewania podłogowego – podkłady, kleje.

Zazwyczaj producenci zaznaczają na swoich wyrobach, czy nadają się one do stosowania z ogrzewaniem podłogowym. Warto wobec tego sprawdzić te informacje na stronie internetowej producenta czy też w sklepie na etykiecie produktu.